Dieta paleo wprowadziła niemałe zamieszanie w kwestii żywienia. Większość osób podążających za tym nowym trendem żywieniowym, wybiera mięso czerwone, przerośnięte tłuszczem i najlepiej w wersji krwistej. Czy faktycznie wołowina jest zdrowsza niż kurczak?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czerwone czy białe mięso?
2. Skład mięsa
3. Czerwone mięso rakotwórcze?
4. Kto powinien unikać czerwonego mięsa?

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Czerwone czy białe mięso?

Mięso dzielimy na białe i czerwone, jednak nie kolor odgrywa najistotniejszą kwestię w tym podziale. Mięso białe to mięso chude, z niską zawartością tłuszczu, pochodzące z kurczaka, indyka, królika czy cielęciny. Natomiast mięso czerwone, czyli głównie wołowina, wieprzowina i dziczyzna zawiera więcej tłuszczu. Podział ten zaczął odgrywać dużą rolę, kiedy w latach 50. XX w. powstała hipoteza cholesterolowo-tłuszczowa. Powiązała ona wzrost stężenia cholesterolu we krwi i wynikających z tego chorób serca oraz naczyń tętniczych, ze zwiększonym spożyciem tłuszczy nasyconych zawartych w mięsie i produktach odzwierzęcych. Do dziś powstają liczne kontrowersje wokół tej teorii, a wiele badań ją potwierdza, jak i wyklucza.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Skład mięs
Pierś z kurczaka jest najczęściej rekomendowanym przez dietetyków i le-karzy mięsem ze względu na niską zawartość tłuszczu i kalorii – 100 g zawiera 0,3 grama tłuszczu nasyconego, 104 kcal i 21,5 g pełnowartościowego białka. Wśród ważnych witamin i mikroelementów, których dobrym źródłem może być mięso, znajdziemy (wartości przybliżone) 0,4 mg żelaza, 30 mg magnezu, 0,5 mg cynku, 17 mcg selenu, 13 mg witaminy B3, pozostałych z grupy B poniżej 1 mg, a witaminy B12 – 0,4 mikrograma. Zastąpienie kurczakiem czerwonego mięsa i odpowiednie przyrządzenie mięsa, np. duszone lub pieczone, pomaga ograniczyć spożycie kalorii i tłuszczy, dzięki czemu skutecznie redukować tkankę tłuszczową.

 

Stosunkowo kalorycznie, podobnie do kurczaka, wypada polędwica wołowa – dostarcza 117 kcal na 100 g, ale 3,5 g tłuszczy nasyconych – 10 razy więcej niż pierś z kurczaka i 20 g białka. Znajdujące się w niej mikroelementy i witaminy to żelazo – 3 mg, magnez – 26 mg, cynk – 3 mg, selen – 9 mcg, witamina B12 – 1,4 mikrograma, witaminy B3 – 5,5 mg, pozostałych z grupy B poniżej 1 mg. Zdecydowanie jest lepszym źródłem żelaza i cynku oraz witaminy B12.

 

Zawartość cholesterolu w piersi z kur-czaka i polędwicy wołowej jest podobna. Jednak większość czerwonego mięsa jest dużo bardziej kaloryczna i obfita w tłuszcze oraz cholesterol. W czasie obróbki termicznej mięsa, zarówno tłuszcze jak i cholesterol, ulegają utlenieniu i stają się źródłem szkodliwych wolnych rodników tlenowych. O ile nie jemy tylko tatara, jest to kolejny aspekt, który przemawia za ograniczeniem tłustych mięs w diecie.


3. Czerwone mięso rakotwórcze?
Raport Światowej Organizacji Zdrowia zaklasyfikował przetworzone czerwone mięso do listy czynników zwiększających prawdopodobieństwo zachorowania na raka. Występuje zwiększony wzrost zachorowania na raka jelita grubego, a także trzustki i prostaty u osób, które spożywają więcej produktów z czerwonego mięso.

 

Głównymi czynnikami odpowiedzialnymi za to są zawarte w przetworzonych produktach konserwanty, tłuszcze trans, duża zawartość soli i mniejsze spożycie błonnika przez osoby wybierające te produkty. Żadna zbilansowana, zdrowa dieta nie rekomenduje takich produktów. Czerwone mięso, także to nieprzetworzone, również znalazło się na tej liście, jednak

z mniejszym prawdopodobieństwem, nie potwierdzonym jeszcze na badaniach u ludzi.


4. Kto powinien unikać czerwonego mięsa?
Szczególnie osoby ze zwiększonym stężeniem cholesterolu, u których występuje większe zagrożenie chorób serca oraz obarczone dodatkowymi czynnikami, które zwiększają ryzyko chorób serca i nowotworów, jak palenie papierosów, brak ruchu, dieta oparta o przetworzoną żywność, z małą zawartością błonnika i antyoksydantów zawartych w warzywach i owocach.

 

Osoby zdrowe, o wysokiej aktywności fizycznej, u których wzrasta zapotrzebowanie na żelazo, cynk i witaminę B12 mogą urozmaicić dietę o czerwone mięso, by dostarczyć tych składników. Dieta wysokotłuszczowa nie sprawdziła się jako dieta zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych, co potwierdzają coroczne porównania diet, w których dieta paleo plasuje się pod koniec listy. Jednak dobry wniosek jaki można z niej wyciągnąć, to spożywanie żywności jak najmniej przetworzonej i dobrej jakości.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(1)
    • ~mixer2001
      16 sierpień 2016

      wszystko okey.. tylko jest jeszcze cos yakiego jak przysfajalnosc bialek.. i tu mieso czerwone jest bardziej komplementarne