Lato to świetny czas, aby rozpocząć grillowanie. Bezpieczeństwo żywności ma kluczowe znaczenie nie tylko w kuchni, ale również podczas grillowania. Co zrobić, aby grillowanie było zdrowe i bezpieczne?

 

SPIS TREŚCI:
1. Zadbaj o bezpieczeństwo
2. Poczekaj na dobry moment, aby grillować
3. Produkty na grilla
4. Marynata
5. Alkohol
6. Przykładowe przepisy:
Stek wołowy z grilla
Grillowane szaszłyki z kurczaka
Piersi kurczaka w marynacie jogurtowo-pomarańczowej
Grillowany filet z łososia z salsą z mango, kolendrą i miętą


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły

 

 

1. Zadbaj o bezpieczeństwo
Zacznij od czystego grilla: wyczyść go dokładnie, zgodnie z wytycznymi producenta. Gdy grill jest czysty, rozpal go, pozwalając, aby się nagrzał wystarczająco – to pomoże zlikwidować potencjalne bakterie. Jeśli używasz rusztu gazowego, sprawdź otwory palnika, aby upewnić się, że są one wolne od wszelkich osadów w celu zapewnienia bezpieczeństwa.

 

Przygotuj zestaw do grillowania. Po użyciu kleszczy lub szpatułek do surowego mięsa, dokładnie wyczyść je gorącą wodą z płynem przed ich ponownym użyciem lub użyj dwóch zestawów: jeden na surowe mięso,

a drugi do gotowych potraw. Wykorzystuj jednorazowe tacki do grillowaniu, po każdym grillowaniu wyrzuć tackę i nie używaj jej powtórnie; dbaj też o to, aby tłuszcz nie wytapiał się na ogień.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Poczekaj na dobry moment, aby grillować
Rozgrzewając grill, poczekaj, aż płomienie znikną, uzyskując tak zwany płomień grillowy. To najodpowiedniejszy czas na rozpoczęcie grillowania – wówczas węgle są rozżarzone, uzyskują szary, świecący kolor. Przygotowując potrawy, pamiętaj o kontrolowaniu temperatury ciepła.

 

Najlepszym sposobem jest test dłoni. Trzymaj dłoń około 12 cm nad grillem

i sprawdzaj, jak dużo możesz wygodnie wytrzymać: 6 sekund = ciepły grill,

4 sekundy = gorący, 2 sekundy = bardzo gorący, 0 sekund = odpowiedni czas. Kontroluj temperaturę na całej powierzchni grilla. Dobrą metodą grillowania jest podzielenie grilla, na tzw. „gorącą strefę” oraz drugą połowę bez bezpośredniego dostępu źródła ciepła. Pośpiech jest złym doradcą – umieść kratkę wyżej, nawet jeśli to wydłuży czas przygotowania potrawy. Jeśli umieścisz kratkę nad płomieniem, żywność może być przypalona, osmolona i po prostu niesmaczna.

 

3. Produkty na grill
Zrezygnuj z produktów gotowych, przyprawionych – trudno poznać, czy są wystarczająco świeże. Wybieraj mięso o małej zawartości tłuszczu, chude kawałki wołowiny (polędwicę wołową, mieloną wołowinę), drób (pierś

z kurczak, indyka), ryby, owoce morza. Grube filety rybne takie jak tuńczyk, łosoś mogą być grillowane bezpośrednio – pozostałe, cieńsze płaty warto przygotować w folii aluminiowej.


Grillując warzywa, pamiętaj o jednym: aby zachowały swój smak, powinny pozostać na grillu zaledwie kilka minut. Najlepszym wyborem będą cebula, grzyby, papryka, szparagi, bakłażany, kukurydza. Przygotuj warzywa

w różny sposób, krojąc w talarki, plasterki, zapałki. Warzywa pokrojone

w odpowiednie kształty mogą zachęcić do spróbowania nawet wybrednych smakoszy.

 

4. Marynata
Aby mięso miało niesamowity, wyrazisty smak, warto natrzeć je marynatą

i pozostawić na kilka godzin. Składniki marynaty mogą obejmować zioła, przyprawy, ocet, sok z cytryny, wino, zieloną herbatę, mogą też zawierać oleje takie jak olej rzepakowy. Dodatek słodkich produktów (miodu) może rozwinąć proces karmelizacji, czyli powstanie brązowej i chrupiącej skórki. Nigdy nie używaj marynaty, która była na surowych mięsach, owocach morza lub drobiu, na gotowanych potrawach. Marynatę przygotuj z wyprzedzeniem, podziel na dwie porcje, część z niej użyj do gotowanej żywności, pozostałą odstaw na gotowe potrawy.

 

5. Alkohol
W wielu środowiskach spożywanie alkoholu podczas grillowania jest wręcz normą. American College of Sports Medicine w stanowisku dotyczącym alkoholu podkreśla potencjalnie ujemny wpływ alkoholu na aktywność fizyczną – wskazując negatywny wpływ spożywania napojów wysokoprocentowych w dużych ilościach na siłę, wytrzymałość mięśniową, szybkość regeneracji oraz układ sercowo-naczyniowy. Strategie żywieniowe wprowadzane w okresie potreningowym mają na celu maksymalizację procesów regeneracyjnych i powinny rozpocząć się już w pierwszych godzinach po aktywności. Nie ulega wątpliwości, że spożycie alkoholu po treningu oddziałuje bezpośrednio, utrudniając regenerację oraz pośrednio ograniczając przyjmowanie pożywienia i odpoczynku. Niemniej jednak wciąż brak podobnych dowodów dotyczących spożywania małych ilości alkoholu (jeden kieliszek wina, mały kufel piwa) – efekty te są prawdopodobnie mniejsze lub nawet nieistotnie. Dlatego spożycie alkoholu w ilości 1–2 lampek wina wytrawnego u osób aktywnych fizycznie raz w tygodniu nie powinno oddziaływać negatywnie na procesy regeneracyjne. W przypadku sportowców zawodowych warto rozważyć, czy wprowadzenie takich porcji jest konieczne. Zadaniem sportowców zawodowych jest poprawa wyników

i dbanie o jak najwyższy poziom regeneracji.

 

6. Przykładowe przepisy

Znasz już podstawowe zasady bezpiecznego i zdrowego grillowania – teraz czas wypróbować je w praktyce. Sprawdźcie nasze przepisy na smaczne potrawy z grilla.

 

Stek wołowy z grilla (przepis na jedną porcję)
Składniki:
Polędwica wołowa 150 g (porcja)

 

Marynata:
Wino czerwone wytrawne 50 ml (¼ szklanki)
Liść laurowy 1 g (1/2 szt)
Pieprz czarny ziarna (1 ziarenko)
Olej rzepakowy 5 g (1 łyżeczka)
Cebula szalotka 40 g (1 sztuka)

 

Sposób przygotowania:
W dużej misce wymieszaj wszystkie składniki marynaty. Mięso zalej marynatą i odstaw do lodówki co najmniej 4 godziny przed grillowaniem. Stek grilluj po 5 minut z każdej strony lub dłużej w zależności od upodobania.

 

Grillowane szaszłyki z kurczaka
Składniki:
Pierś z kurczaka 150 g (1 porcja)
Cebula czerwona 50 g (1/2 sztuki)
Papryka czerwona 60 g (¼ sztuki)
Cukinia 100 g (1/2 stuki)

 

Marynata:
Papryczka chili, drobniutko posiekana 5 g (1/4 sztuki)
Olej rzepakowy 10 ml (1 łyżka stołowa)
Sok z cytryny 15 ml (1/4 sztuki)
Miód 5 g (1/4 sztuki)
Kurkuma (1/4 łyżeczki)
Suszone oregano (1/4 łyżeczki)
Papryka ostra w proszku (szczypta)
Pieprz czarny (szczypta)

 

Sposób przygotowania:
W misce przygotuj marynatę, wymieszaj: papryczkę chili, sok z cytryny, olej rzepakowy, miód, kurkumę, suszone oregano, paprykę ostrą w proszku, pieprz czarny.


Kurczaka, cukinię, paprykę pokrój w kostkę, cebulę na 4 ćwiartki. Przełóż do misy z marynatą, dokładnie wymieszaj. Namocz patyczki w oleju (wtedy będą ładnie odchodzić od składników), następnie nadziej składniki – pierś

z kurczak naprzemiennie z warzywami, w kolejności: cebulka, pierś z kurczaka, papryka. Grilluj 10–12 minut z każdej strony przez około 3 minuty.

 

Piersi kurczaka w marynacie jogurtowo-pomarańczowej
Składniki:
Pierś z kurczaka porcja (150 g)
Pieprz 1 g (szczypta)

 

Marynata:
Jogurt naturalny typu greckiego 50 g (2 łyżki czubate)
Sok z pomarańczy 50 ml (1/2 owocu)
Sok z limonki 20 ml (1/2 owocu)
Czosnek 2 g (1/2 ząbka)
Miód 12 g (łyżeczka)
Papryczka chili, drobniutko posiekana 5 g (1/4 sztuki)
Tymianek 1 g (szczypta)

 

Sposób przygotowania:
W miseczce przygotowuj marynatę, wymieszaj dokładnie wszystkie składniki. Do szklanki odłóż 1/3 marynaty. Zostanie wykorzystana do smarowania mięsa podczas grillowania.
Mięso umyj, pokrój wzdłuż w plastry, natrzyj pieprzem. Włóż do marynaty, pozostaw w lodówce na minimum 3–4 godzin lub na noc.

 

Grillowany filet z łososia z salsą z mango, kolendrą i miętą
Składanki:
Filet z łososia (150 g)
Pieprz czarny 1 g (szczypta)
Olej rzepakowy 5 g (łyżeczka)

 

Salsa:
Cebula pokrojona w piórka 30 g (cebula ¼ sztuki)
Imbir drobno pokrojony 1 g (1/4 łyżeczki)
Mango, obrane w kostkę 40 g (1/4 sztuki)
Pomidor 80 g (1 sztuka)
Sok z limonki 20ml (¼ sztuki)
Kolendra świeża 1 g (½ łyżeczki)
Mięta świeża 1 g (1/2 łyżeczki)
Olej rzepakowy 10 g (łyżka)
Pieprz mielony 1 g (szczypta)

 

Sposób przygotowania
Filet z łososia przypraw pieprzem. Wyłóż na mocno rozgrzany grill, skórą do grilla. Pozostaw po 4 minuty z każdej strony. Przełóż na talerz, obok nałóż salsę.

 

Salsa:
Do miseczki przełóż cebulę pokrojoną w piórka, przetarty imbir, pokrojone

w kostkę mango oraz pomidora. Zetrzyj limonkę oraz wyciśnij sok. Następnie dodaj posiekaną kolendrę, miętę, olej rzepakowy i pieprz, całość wymieszaj.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!