Jak wygląda tradycyjna kuchnia polska, można zobaczyć przy okazji najbliższego zjazdu rodzinnego. Mięso w głębokim tłuszczu, ziemniaki

w sosie, na deser ciasto, a wszystkie warzywa wylądowały w sałatce, która obtoczona jest w majonezie. Z pewnością nie ma w tym nic zdrowego. Na szczęście takie rzeczy jemy tylko od czasu do czasu, natomiast na co dzień możemy zająć się organizacją zdrowego stylu życia.


Tak przynajmniej sobie postanawiamy, jednak niewiele osób się tych postanowień trzyma. Czasami pomimo dobrych chęci podążamy w złym kierunku. Poniżej znajduje się lista 5 zasad, które pomogą dokonywać dobrych wyborów w kuchni i prowadzić zdrowy tryb życia.

 

SPIS TREŚCI:

1. Nie trzymaj na wierzchu słodkości

2. Używaj przypraw

3. Ograniczaj smażenie

4. Planuj i przygotowuj posiłki z wyprzedzeniem

5. Dbaj o czystość i świeżość

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 


1. Nie trzymaj na wierzchu słodkości

Niektórzy ludzie jedzą, żeby żyć, inni żyją dla jedzenia, ale jest jeszcze trzeci rodzaj – ludzie, którzy jedzą, bo widzą, że coś do jedzenia jest. Tak naprawdę każdy w jakimś momencie swojego życia należał do tej trzeciej grupy. Dochodzi do tego w momentach, kiedy jesteśmy zestresowani, zamyśleni lub po prostu znudzeni.

 

Chodzimy po domu z głową w chmurach i nagle go dostrzegamy. Cukierek, który leży niewinnie, wpatruje się w człowieka i krzyczy „zjedz mnie!”. Hipnotyzujące działanie sreberka, jego kolor i szelest sprawiają, że zjadamy łakocie, nawet tego nie zauważając. Czasem kończy się na tym jednym cukierku, czasem na całej paczce.

 

Trzymanie w domu kuszącego jedzenia to proszenie się o kłopot, natomiast trzymanie go na wierzchu to jak chodzenie po polu minowym – z pewnością skończy się to źle. Najlepiej słodyczy unikać już w sklepie i nie przynosić ich do domu, jednak czasami wypada mieć w zapasie coś na okazję przyjścia gości. Lepiej jest przechowywać to w trudno dostępnym miejscu, żeby nas nie kusiło.

 

Na ladzie w kuchni lepiej jest trzymać owoce i warzywa, które nie są tak hipnotyzujące, a ich ewentualne spożycie będzie bardziej sycące.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Używaj przypraw

W każdym z nas wciąż żyje dziecko marzące o lekcji chemii, na której miesza się razem różne substancje – dodając inne, zmieniając kolor, zapach, a czasami nawet konsystencję. To marzenie może być zaspokojone już nawet teraz, w kuchni, przy użyciu odpowiednich przypraw.

 

Przyprawy służą nie tylko dostosowaniu smaku potrawy, mogą mieć także duży wpływ na nasze zdrowie. Wiele z nich dostarcza antyoksydantów – silnych substancji zwalczających destruktywne wolne rodniki. Najlepszymi przykładami są tutaj goździk, mięta i cynamon.

 

Niektóre przyprawy, takie jak pieprz cayenne, mogą stymulować termogenezę poposiłkową, pomagając przyśpieszyć metabolizm

i utrzymywać szczupłą sylwetkę.

 

Kurkuma, cynamon i imbir pomagają obniżyć stężenie insuliny, prowadząc ostatecznie do poprawy insulinowrażliwości oraz chroniąc przed ryzykiem cukrzycy.


3. Ograniczaj smażenie

Smażenie nie musi być złe, jeśli używamy do niego odpowiedniego tłuszczu, kontrolujemy jego ilość, używamy odpowiedniej patelni, pilnujemy temperatury i czasu smażenia. Dużo „jeśli”, które często są zaniedbane – co sprawia, że ten sposób obróbki termicznej jest niepożądany.

 

Najlepiej trzymać się z daleka od smażenia na głębokim tłuszczu, ponieważ jest to pierwszy i największy błąd, jaki ludzie popełniają. Najlepiej jest też unikać smażenia na tłuszczach bogatych w kwasy tłuszczowe wielonasycone albo cholesterol.

 

Dla pewności bezpieczniej jest wybierać gotowanie na parze lub pieczenie

w piekarniku, w ten sposób ograniczymy też ilość kalorii w posiłku.


4. Planuj i przygotowuj posiłki z wyprzedzeniem

Będąc na mieście lub na wyjeźdźcie, dosyć łatwo jest przekąsić coś niezdrowego i mało sycącego. Znalezienie w takiej sytuacji pełnowartościowego posiłku graniczy czasami z cudem. Okazjonalna wpadka nie zrujnuje naszych planów na sylwetkę plażową – ale jeśli taka sytuacja jest normą, to zmiana sylwetki jest bliska niemożliwości.

 

Przeważnie możemy przewidzieć, kiedy w naszym kalendarzu występują takie zajęte dni. Należy wtedy odpowiednio się do nich przygotować: ugotować wcześniej posiłki, zamknąć je w szczelnych pudełkach, a kiedy nadejdzie pora – zabrać ze sobą w podróż.


5. Dbaj o czystość i świeżość

Czysta kuchnia oznacza mniej bakterii i zanieczyszczeń, które mogą potencjalnie przedostawać się do jedzenia. Kuchnia jest miejscem, w którym szczególnie należy dbać o czystość, ponieważ pozostawione resztki jedzenia mogą się szybko popsuć i stać się wylęgarnią bakterii.

 

Dodatkowo obraz uprzątniętej kuchni nastraja nas do zdrowego gotowania, natomiast obraz chaosu i niedokładności sprawia, że czujemy się jak

w budce z kebabem, często decydując się wtedy na zjedzenie czegoś wyglądającego jak kebab.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(4)
    • ~Nikon Ilja Protofijowicz - road to aesthetics
      23 czerwiec 2016

      Jak już smażyć, to tylko na maśle klarowanym lub smalcu. Smaczne i zdrowe :)Dzięki za artykuł!

      • ~Adam Jankowski
        24 czerwiec 2016

        A co z produktami oksydacji cholesterolu? Nie lepiej na czymś bez cholesterolu?

      • ~Ja to ja
        20 wrzesień 2016

        Czy olej rzepakowy bądź też kokosowy będzie dobrą opcją do smażenia?

        • Maksym Riznyk
          23 wrzesień 2016

          Ja osobiście używam i nie narzekam ;)